Analiza koszyka sklepu internetowego

Analiza koszyka sklepu internetowego – Allezloto.pl

Dziś pod lupę wziąłem internetowy sklep z biżuterią Allezloto.pl. Przeanalizuję kartę produktu i konstrukcję koszyka. Skomentuję poszczególne elementy i podzielę się swoimi przemyśleniami. Powiem, co można by zmienić, aby zwiększyć współczynnik konwersji oraz co rozprasza klienta i powoduje porzucanie koszyka.

Analiza podstawowa

Zacznę od małego wprowadzenia.

Pierwszy rzut oka na kartę produktu oraz koszyk.

Allezłoto - karta produktu Allezłoto - koszyk
Jak widać grafiki nie ma praktycznie żadnej (nie mówię, że to źle). Na stronie dominuje kolorystyka różowa, przeplatana elementami czerni i szarości. Zatem najbardziej przeciwstawnym kolorem, którego można użyć do podkreślenia najważniejszych elementów nawigacyjnych lub przycisków (np. kup teraz) będzie kolor zielony. Nota bene w ogóle nie występujący.

Allezłoto - paleta barw
Sklep w wersji mobilnej wygląda właściwie całkiem przyzwoicie i wygodnie. Menu nawigacyjne z kategoriami sklepu aż się prosi o rozwijanie podkategorii pod spodem, po kliknięciu. Niestety zamiast tego  zostajemy przeniesieni do oddzielnej strony.

Sam koszyk nie jest już zbyt dobrze dostosowany do mobile. Ceny i button przejścia do kolejnego etapu „wyjeżdżają” na prawo poza ekran, a niektóre przyciski nachodzą na siebie. Z pewnością powoduje to porzucenie wielu koszyków i spadek sprzedaży.

Allezłoto - wersja mobile Allezłoto - wersja mobile

Karta produktu – analiza menu nawigacyjnego

Od góry mamy przypięte menu na czarnym pasku. Po lewej linki, po prawej koszyk. Przypięcie koszyka może mieć swoje uzasadnienie, natomiast linki typu „Hurtownia” i „Targi” są tam zupełnie niepotrzebne. Dodatkowo szary kolor na czarnym tle skutecznie utrudnia ich dostrzeżenie.

Allezłoto - przypięte menu nawigacyjne
Przypięty top można bardzo fajnie wykorzystać. Zarówno do umieszczenia w nim najważniejszych linków, a także komunikatów motywujących do zakupów oraz identyfikacji wizualnej marki. Coś jak niebieski pasek na Facebooku lub czerwony na PizzaPortal.

Gdyby chodziło o motywację użytkownika do dokonania zakupów, poprzez zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w sklepie, można by zastosować coś takiego. (Zakładając, że sklep skorzysta z dodatkowych certyfikatów, wiarygodnych opinii i wydłużonego czasu na zwrot – obecnie żadne nie ma miejsca)

Wariant 1: Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa

Allezłoto - przypięte menu nawigacyjne po zmianach
Certyfikacja sklepu w Trusted Shops oraz ubezpieczenie transakcji do 10 000 zł za pośrednictwem tej usługi skutecznie zwiększa poczucie bezpieczeństwa użytkownika w sklepie internetowym i pozytywnie wpływa na współczynnik konwersji.

Dodatkowe wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość może sprawić, że użytkownik odbierze sklep jako uczciwy i sprzedający porządne produkty – sklep nie obawia się zwrotów, bo wie że będziesz zadowolony z zamówienia.

Gwarancja oryginalności, chociaż to tylko „nic nie znaczący” napis, pozytywnie wzmacnia odczucie klienta co do jakości zamawianych produktów. Przy sklepie z biżuterią wydaje się to mieć duże znaczenie.

Koszyk zmieniłem na zielony, tak jak pisałem, najbardziej kontrastowy do różowej kolorystyki. Do tego ten kolor dobrze się kojarzy i budzi pozytywne emocje.

Wariant 2: Rzeczywiste menu nawigacyjne

Allezłoto - przypięte menu nawigacyjne po zmianach wersja 2
Najważniejsze, zatem jedyne słuszne do przypięcia w takim menu, według mnie będą linki do działu z promocjami oraz nowościami w sklepie. Nowy użytkownik chętnie zajrzy na stronę promocji, natomiast powracającego klienta zapraszamy do sprawdzenia nowych produktów w sklepie. Ewentualnie mógłby się tam również znaleźć odnośnik do regulaminu, gdzie umieszczono by także dane rejestrowe firmy.

W kwestii linku do strony Kontakt. Nie ma sensu wyprowadzać użytkownika z karty produktu. Jeżeli potrzebuje kontaktu, wystarczy podać mu numer, telefonicznie udzielić informacji i pomóc finalizować zamówienie. Minimalizujemy w ten sposób ryzyko, że użytkownik podczas pisania wiadomości do sklepu przez formularz kontaktowy lub czekania na odpowiedź od obsługi, rozmyśli się lub dokona zakupów w innym miejscu.

Karta produktu – analiza buttonów

Najważniejszy button, przycisk dodania do koszyka, kolorystycznie nie wyróżnia się od strony (nie przykuwa uwagi). Do tego jest ułożony w miejscu, na które użytkownik patrzy najmniej – po prawej stronie.

Wskazówka e-commerce Wskazówka dla Ciebie!
Prowadzisz własny sklep internetowy? Nie przegap okazji i zapisz się na audyt.
Kliknij tutaj, aby sprawdzić, czy Twój sklep spełnia kryteria.

Rzućmy okiem na mapę eyetrackingu na witrynie internetowej, w zestawieniu z ulokowaniem buttona w analizowanym sklepie internetowym.

Allezłoto - button dodania do koszyka
(Screena karty produktu ściąłem o jakieś 200 pikseli z lewej, żeby ładnie się zmieściło)

Przycisk dodania do koszyka powinien być pierwszą rzeczą, na którą zwróci uwagę użytkownik po wejściu na kartę produktu. Osiągnąć to można właśnie poprzez odpowiednie ulokowanie, kolorystykę oraz grafikę i rozmiar.

Warto również popracować nad oznaczeniem statusu produktu.

Allezłoto - button dodania do koszyka
Po pierwsze nie marnujemy miejsca po lewej, ani prawej stronie. Dzięki czemu szczęśliwy użytkownik widzi wszystko od razu i ma mniej scrollowania (wcześniej dodatkowe zdjęcia produktu w większym rozmiarze były dostępne na dole).

Grafiki zrobiłem w kilka minut, więc poświęcając nieco więcej czasu można przygotować bardzo dobry button, który zwróci uwagę i zachęci do kliknięcia.

Co ciekawe (straszne!?) po kliknięciu w inne zdjęcie (miniaturkę na dole), otwiera się ono na całej stronie i aby wrócić na kartę produktu należy znowu kliknąć w dane zdjęcie. Wielu użytkowników może się tego nie domyślić (bo po co na tym etapie klikać w zdjęcie kolejny raz) i w ten sposób sklep traci konwersje. Aby rozwiązać ten problem, wystarczy dodać napis „Kliknij aby zamknąć zdjęcie”. Et voila.

Karta produktu – analiza pól opisowych

Pola opisowe na dole strony produktu wyglądają całkiem przyzwoicie, a na pewno bardzo przejrzyście.

Allezłoto - opis produktu
Gdybym miał się do czegoś przyczep… wskazać co mogło by spowodować zwiększenie konwersji, byłoby to dodanie małych grafik do rubryki ze szczegółowymi informacjami. Obrazki te pomogą użytkownikowi skojarzyć daną cechę bez większego wysiłku i sprawią, że pozytywnie odbierze (oraz łatwiej przyswoi) komunikat.

Allezłoto - opis produktu menu z grafikami
Kwestia doboru i jakości grafik z poziomu tej analizy jest drugorzędna. Całość wygląda o wiele przyjemniej dla oka i łatwiej skojarzyć pozytywnie daną cechę poprzez obrazek.

Analiza koszyka – sugestie porzucenia

Pomijając całe menu nawigacyjne, razem z menu kategorii, które na tym etapie nie jest już potrzebne i tylko rozprasza klienta. Na samej górze można zobaczyć jak sklep (raczej nieświadomie) delikatnie sugeruje użytkownikowi, aby ten zamiast finalizować zamówienie, porzucił koszyk. Poprzez aż 3 buttony, które nota bene są o wiele lepiej widoczne niż mały przycisk przejścia do kolejnego etapu.

Allezłoto - złe sygnały w koszyku
W większości przypadków zbędne przyciski i wszelkie rozproszenia w koszyku są standardową opcją systemu CMS. Po uruchomieniu sklepu osoby zajmujące się e-commerce skupiają swoje wysiłki na pozyskaniu klientów (np. poprzez Adwords lub porównywarki cenowe), zapominając przy tym o optymalizacji konwersji na stronie. I tak cenny ruch, za który płacimy, przynosi o wiele mniej zysków niż sklep ma potencjału.

Warto pozbyć się wszelkich przycisków umożliwiających (i sugerujących) porzucenie koszyka oraz skupić się na przeprowadzeniu użytkownika poprzez całą ścieżkę finalizacji zamówienia, tunelując jego uwagę oraz wzmacniając poczucie bezpieczeństwa i pozytywne bodźce.

Allezłoto - zmiana sygnałów w koszyku
Tak jak pisałem wyżej, wyrzucamy wszystkie elementy, które umożliwiają użytkownikowi opuszczenie finalizacji. Dla niektórych może wydać się to drastycznym posunięciem, ale według mnie, jak klient wejdzie do koszyka – ma zamawiać. Tyle.

Łudzą się ci, którzy myślą, że klient wyjdzie z koszyka, dobierze produkt i wróci. Najprawdopodobniej 9 na 10 osób nie znajdzie tego co chciało dobrać, zmieni zdanie lub odłoży zakup w czasie (nie wiadomo czy wróci i czy do danego sklepu).

Zamiast tego w górnym menu zostawiamy logo strony, aby użytkownik wiedział gdzie jest. Dodatkowo wzmacniamy jego poczucie bezpieczeństwa gwarantując ubezpieczenie transakcji i wydłużony czas na zwrot. Podanie numeru telefonu do biura obsługi pozwoli na szybki kontakt telefoniczny w przypadku problemów z finalizacją, bez konieczności opuszczania koszyka.

Analiza koszyka – etapy finalizacji

Allezłoto - informacje nawigacyjne w koszyku
Bardzo dobrą praktyką jest informowanie użytkownika o etapie koszyka, na którym się znajduje. Po pierwsze użytkownik wie jak dużo zostało mu do końca i widzi postępy w składaniu zamówienia. Dodatkowo podział na podstrony pomaga odpowiednio tunelować uwagę – klient wypełnia to co w danym momencie jest istotne i przechodzi dalej. Kiedy popełni błąd, wie w którym etapie. Należy przy tym pamiętać, żeby ilość podstron nie przekraczała 4-5.

W omawianym sklepie jest to zastosowane trochę nieudolnie. Po pierwsze kolor czcionki jest mało widoczny, a strzałki są za długie i zajmują zbędne miejsce. Dodatkowo warto wzbudzić uczucie postępu w wypełnianiu formularzy poprzez podświetlenie aktualnego elementu i przyciemnienie poprzedniego. Można również dodać proste grafiki, które użytkownik skojarzy z daną czynnością.

Allezłoto - czytelne informacje nawigacyjne w koszyku

Analiza koszyka – informacje o produkcie

Informacje o produkcie, cenie oraz formie dostawy zawarte są w mało czytelnej tabelce. Tutaj wystarczyły by delikatne zmiany estetyczne. Dodatkowo pozbył bym się informacji na pomarańczowym tle, że dostawa 24h gwarantowana jest przy zakupie w dni robocze, złożone do 13:00. Tego typu wzmianki warto zostawić w sekcji z regulaminem lub wysyłkami.

Warto również zwrócić uwagę, że będąc w koszyku użytkownik ma możliwość usunięcia produktu, ale nie ma możliwości zwiększenia liczby zamawianych sztuk bez opuszczania danej strony. Wiadomo co z tego wynika i gdzie idą potencjalne dodatkowe pieniądze.

Jeszcze raz rzućmy okiem na to jak wygląda podsumowanie produktów w koszyku.

Allezłoto - informacje produktowe w koszyku
I jak można by zaprojektować wszystko o wiele czytelniej.

Allezłoto - informacje produktowe w koszyku - czytelne
Na zielono podkreśliłem korzyści jakie otrzymuje klient. Wysyłka 24h oraz 15% obniżki to z pewnością coś, na co warto zwrócić uwagę. Całość wygląda bardzo prosto i przejrzyście. Dodatkowo przez dodanie pola ilość z plusem, umożliwiłem klientowi dokupienie kolejnego produktu bez wychodzenia z koszyka i ryzyka, że już nie wróci.

Interesującym (chociaż wątpię, żeby celowym) zabiegiem jest fakt wyświetlania ceny przed rabatem bez miejsc po przecinku. Jak powyżej – 377 zł. Istnieją pewne teorie według których takie pokazanie ceny sprawia, że wizualnie kwota wydaje się mniejsza. Zwłaszcza w zestawieniu z tą samą kwotą, z miejscami po przecinku – 377 zł vs 377,00 zł. Zatem aby podkreślić różnicę, kwotę przed rabatem podano jako 444,00 zł, a po rabacie 377 zł.

Analiza koszyka – button kontynuacji

Button kontynuacji zakupów jest bardzo mały, ma „systemowe” CTA i ukryty jest w miejscu, na które nikt nie spogląda – prawy dolny róg.

Allezłoto - button finalizacji
Właściwie, prawy dolny róg byłby jeszcze zrozumiały, gdyby przycisk znajdował się bezpośrednio pod ceną. Zmienił bym również CTA z „Dalej” na „Przejdź dalej”, do tego zielony kolor (kontrastowo z kolorystyką strony oraz przyjemne skojarzenie) i nieco większy rozmiar.

Allezłoto - widoczny button finalizacji

Analiza koszyka – wybór formy dostawy

Tutaj właściwie wszystko wygląda czytelnie. Mamy też do wyboru kilka różnych opcji wysyłki. Jedyne do czego można by się przyczepić, to fakt, że nie wszystkie linijki zaczynają się z dużej litery i gdzieniegdzie brak polskich znaków lub odstępu po myślniku. Taki widok sprawia nieco niechlujne wrażenie, sklepu, który nie dba o detale, a przecież sprzedaje biżuterie.

Allezłoto - wybór dostawy
Informacja o pełnym ubezpieczeniu w cenie przesyłki jest bardzo pozytywna. Warto by jednak zadbać o lepszy przekaz. Poprzez większą czcionkę lub/oraz jakąś grafikę. Tak aby do samego końca wzmacniać poczucie bezpieczeństwa użytkownika.

Allezłoto - wybór dostawy z gwarancją bezpieczeństwa

Analiza koszyka – formularz z danymi

Wybrałem płatność przelewem i poszedłem dalej. Formularz do wypełnienia danych również wygląda bardzo prosto i przejrzyście.

Niestety tutaj także mamy do czynienia z pewną niechlujnością (bez urazy Szanowny Sklepie). Brak polskich znaków, niektóre słowa z małej litery, inne z dużej – to drobiazgi, które świadczą o dopracowaniu i dbałości o szczegóły.

Allezłoto - formularz z danymi
Dodatkowo sklep zachęca użytkownika do rejestracji konta. Tworzenie bazy użytkowników pod newsletter to bardzo dobra sprawa, zwłaszcza w takiej branży. Niestety zachęta jest dosyć nieudolna, a korzyści słabo wyeksponowane, wątpię zatem aby przekładało się to na wiele rejestracji, a jeżeli nie ma rejestracji, ten obszar zajmuje tylko zbędne miejsce.

Przykładowe korzyści do wyeksponowania z zastosowaniem grafik wzmacniających odbiór.

Allezłoto - zachęta do rejestracji

Podsumowanie

W sklepie internetowym zawsze jest coś do poprawy. Zawsze znajdą się pola do testów A/B, które przełożą się na procenty sprzedaży więcej. Zaproponowane zmiany nie wymagają dużego nakładu pracy, ani nakładu finansowego. Skupiamy się na detalach, odpowiednich wezwaniach do działania, odpowiednim ułożeniu treści na stronie, nie rozpraszaniu użytkownika oraz ciągłym wzmacnianiu poczucia bezpieczeństwa.

Uważam, że gdyby sklep Allezloto.pl wprowadził wszystkie zmiany, o których pisałem powyżej (łącznie z certyfikatem TrustedShops), to – będzie odważnie – konwersja mogła by wzrosnąć o nawet 40-70%.

W artykule nie wspomniałem o takich kwestiach jak mobilizowanie użytkownika do zakupów poprzez dopasowane POP-upy, które świetnie działają, a których sklep nie stosuje. Sprzedaży komplementarnej oraz informowaniu o darmowej dostawie. Uważam, że gdybym ruszył te kwestie, albo zostały by omówione zbyt pobieżnie, aby miały jakąś wartość, albo treść artykułu wydłużyła by się dwukrotnie. Być może (na pewno) kiedyś powstanie na ten temat odrębny wpis. Jeżeli tak, w tym miejscu znajdzie się do niego odnośnik.

Linki do programów, których użyłem

Podczas pisania tego artykułu użyłem kilku darmowych programów, które wymieniam poniżej.

http://www.flaticon.com – bardzo przyjemna strona z ikonami. Można wybrać rozmiar oraz kolor.

https://www.canva.com/ – bardzo przyjemna i wygodna w obsłudze strona do przygotowywania grafik.

Zakończenie

To by było na tyle, jeżeli chodzi o analizę tego sklepu. Stworzenie wpisu zajęło kilka dni, a i tak uważam, że wiele rzeczy pominąłem i na pewno jest więcej możliwości, niż te które zasugerowałem.

Jeżeli masz jakieś pomysły jak w inny sposób zwiększać konwersję, koniecznie daj mi znać w komentarzu pod wpisem lub na Twitterze. Jeżeli chcesz zadać jakieś pytanie, podyskutować lub skrytykować coś, również wal śmiało.

Udostępnij mój artykuł, tak jak inni czytelnicy, którym się podobał.

Masz okazję być pierwszym komentującym!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.