Od pewnego czasu na portalu CDA.pl dostępna jest możliwość założenia konta premium, dzięki któremu użytkownik zyska dostęp, między innymi, do strony w wersji bez reklam oraz zablokowanych filmów. Moim zdaniem CDA nie wykorzystuj całego potencjału, a na pewno mogło by o wiele lepiej (i skuteczniej) zachęcać użytkowników do aktywacji dodatkowych funkcji. W dzisiejszym wpisie przeanalizuje jak portal stara się zmotywować użytkownika do rejestracji i zastanowię się, co można by zrobić, aby zwiększyć liczbę konwersji w tym zakresie.
Wprowadzenie
Na początek niezbędne jest kilka słów wprowadzenia, aby lepiej zrozumieć możliwe problemy z rejestracją kont premium. Bardzo ogólnie rzecz ujmując CDA.pl to portal, na którym odwiedzający zyskują dostęp do treści video, zdjęć oraz gier. Większość treści wrzucana jest tam przez użytkowników, którzy naruszają prawa autorskie. CDA natomiast zarabia na wyświetlaniu reklam. Powstają zatem pewne wątpliwości co do działania w zgodzie z prawem – wrócimy do tego w dalszej części.
Na potrzeby tego wpisu, tyle informacji wystarczy. Zainteresowanych zachęcam do przeczytania artykułu o CDA na Antyweb – Cda.pl zarobiło netto w 2014 roku ponad 3 miliony złotych, mają też całkowicie legalny biznes.
Warto jeszcze wspomnieć, że aby założyć konto premium, lub skorzystać z darmowego 14 dniowego okresu testów należy podać dane swojej karty. Wielu użytkowników może poczuć się niepewnie w tym momencie. Wynika to z faktu, że w Polsce płatność kartą przez internet wciąż nie wzbudza takiego zaufania jak na zachodzie. (Ten fragment sparafrazowałem na prośbę CDA)
Poniżej zrzut całej strony, na której znaleźć można aż 6 CTA zachęcających do założenia konta premium.
Dowód społeczny
Górny pasek pod wyszukiwarką pokazuje ile osób aktualnie znajduje się na stronie. Widnieje tutaj podział na gości oraz użytkowników zalogowanych.
W tym miejscu warto podać również informację, ilu z aktywnych obecnie użytkowników posiada funkcje premium. Tak aby dać dowód społeczny, że inne osoby korzystają z tej funkcji, więc pewnie jest wartościowa i bezpieczna.
Słowo „Premium” oczywiście z dużej litery, aby podkreślić rangę. Dodatkowo inny kolor, aby rzucać się w oczy. Jeżeli użytkowników jest zbyt mało aby się nimi chwalić, zawsze można dopisać jedno zero na końcu…
Zakładka premium
Dalej mamy menu nawigacyjne, w formie zakładek. Na piątym miejscu znajduje się karta „CDA Premium”, na którą wskazuje strzałka zamieszczona wyżej, razem z komunikatem zachęcającym.
Gdy na stronie widzę aż 6 CTA do jednej akcji, to rozumiem, że komuś bardzo zależy na tej czynności. Jednak jeżeli tak jest, to dlaczego zakładka jest zamieszczona jako piąta od lewej, a nie pierwsza i do tego w najbardziej kontrastowym kolorze. Sugestia następującej zmiany wydaje się oczywista.
Kiedy karta jest pierwsza z lewej bardziej rzuca się w oczy. Dodatkowo możemy pozbyć się napisu z góry, który użytkownik i tak ignoruje, gdyż jest on umieszczony w miejscu, w którym standardowo znajdują się reklamy. Zyskujemy lepiej widoczne CTA i nie tracimy obszaru strony na mało skuteczny komunikat, który możemy ulokować w innym miejscu, tak aby działał skuteczniej.
Nowe miejsce na komunikat
Sama treść (jest dwa screeny wyżej) „Szukasz filmu na wieczór? Odkryj 2199 materiałów premium! Sprawdź wakacyjne premiery, oglądaj w najwyższej jakości!” wydaje się całkiem zachęcająca. Jednak moim zdaniem najlepiej będzie umieścić ją w pustych wynikach wyszukiwania.
Wskazówka dla Ciebie!
Chcesz zadać pytanie? Wpisz je w komentarzu na dole strony. Odpowiadam błyskawicznie! Przekonaj się.
Albo kliknij tutaj, aby użyć formularza kontaktowego i wysłać mi maila.
Obecnie gdy użytkownik wpiszę w wyszukiwarkę frazę, której nie ma, otrzyma wiadomość jak poniżej.
Zamiast tego warto założyć, że użytkownik szukał filmu i umieścić tam wyżej przytoczony komunikat, wzmocniony grafiką, która pokaże zadowoloną osobę relaksującą się przed filmem z nie do końca legalnego źródła.
Kwestie estetyczne (tj. co do jakości mojej paintowej wizualizacji) mają tutaj drugorzędne znaczenie. Pod buttonem z CTA można wykazać korzyści jakie uzyskamy zakładając konto premium.
Dodatkowo zamiast całego zdania, którego użytkownik może nie doczytać, warto wypunktować korzyści z małą grafiką check marka.
Reklamy po bokach strony
Po lewej i prawej stronie znajdują się grafiki z filmów, które dostępne są jedynie dla użytkowników premium.
Generalnie to jest bardzo fajna opcja. Jednak można by tutaj kilka elementów dopracować.
Warto zadbać o to, aby proponowane filmy były w jakiś sposób powiązane tematycznie. Zwiększy to szanse, że użytkownik się nimi zainteresuje. Ja wpisując „Dzień Świra” otrzymałem propozycję filmu o duchach – niezbyt trafione. Dodatkowo dodał bym informację z dowodem społecznym – „Inni użytkownicy, którzy oglądali %NAZWAFILMU, oglądali też %NAZWAFILMU„. Na dole CTA – „Zacznij oglądać„.
Aby zachęcić użytkownika do kliknięcia i rejestracji można zwyczajnie aktywować możliwość oglądania podobnych filmów tylko dla użytkowników premium. Na przykład, tak jak powyżej: Dzień Świra – dla wszystkich; Wszyscy jesteśmy Chrystusami – dla premium.
Priorytetowy transfer
Jedna z zalet konta premium to priorytetowy transfer. CDA informuje o tym na dole strony, pod filmem.
O wiele lepszym miejscem dla tego komunikatu będzie ulokowanie go w miejscu wyświetlania filmu, w momencie gdy użytkownik natrafi na konieczność wczytywania.
Zatem, zamiast wyświetlać coś takiego:
Można wyświetlić coś takiego:
Nie trzeba tutaj dodatkowych tłumaczeń, że najłatwiej sprzedać coś potrzebującemu. Oczywiście potrzebę można wywołać (nie twierdzę, że tak się dzieje), np. co jakiś czas stosując celowe „przymulenia” filmu, tak aby użytkownik miał czas zapoznać się z komunikatem. Etyka na bok!
Korzyści z konta premium
Jak pisałem wyżej, informacje o czterech podstawowych korzyściach z posiadania konta premium podane są pod informacjami o filmie, nad rubryką z komentarzami.
Zasadniczo koncepcja jest ok. Wypisane najważniejsze korzyści, krótkie objaśnienie, prosta grafika na wzmocnienie komunikatu i jasne CTA. Jednak zamiast zostawiać ten obszar w tym stanie, warto przynajmniej przeprowadzić kilka testów A/B, które pomogą zwiększyć konwersję.
Kolor buttona zmienił bym z zielonego na czerwony. W kwestii tego jaki kolor najlepiej konwertuje zdania są podzielone, a główny spór toczy się pomiędzy, właśnie, zielonym a czerwonym. Jednak z uwagi na czarną kolorystykę strony warto tutaj postawić na czerwień, która jest najbardziej przeciwstawnym kolorem do reszty.
CTA jest zbyt długie. Zamiast napisu „Kliknij tutaj i wypróbuj przez pierwsze 14 dni bezpłatnie” (57 znaków) spróbował bym np. „Aktywuj konto premium gratis” (28 znaków) albo „Zyskaj darmowe konto premium” (28 znaków). Dalej można by zbadać, czy lepiej konwertuje wezwanie do działania z frazą „gratis” czy „za darmo„.
Uważam, że „gratis” działa lepiej (Pisałem o tym w artykule Testy A/B w reklamach Adwords). Kiedy otrzymujemy coś gratis otrzymujemy towar o pewnej wartości bez ponoszenia za niego opłat. Natomiast kiedy otrzymujemy coś za darmo, można uznać, że otrzymujemy produkt gorszej jakości, przez co jest on darmowy. Zastanów się, czy wolał byś w restauracji otrzymać zupę gratis czy darmową zupę?
„Aktywuj dostęp do filmów” zmienił bym (a przynajmniej poddał testom) na „Zyskaj pełen dostęp do filmów„.
„Priorytetowy transfer” zmienił bym na „Najszybsze wczytywanie filmów” tak aby mieć pewność, że każdy użytkownik zrozumie komunikat.
„W każdym momencie możesz zrezygnować” moim zdaniem trochę odstrasza. Użytkownikowi niepotrzebnie wyobraża sobie możliwość rezygnacji i związane z tym potencjalne problemy. Ten element zastąpił bym czymś innym, np. dowód społeczny. Grafika zadowolonego człowieka i napis „Dołącz do grona 12392 użytkowników Premium„.
„Wyłącz reklamy” też raczej do wyrzucenia. W Polsce ponad 30% użytkowników używa AdBlocka. Pozostali to 50-letni rodzice, którzy siedzą na WP i Onecie i raczej na CDA nie trafią, a na pewno nie aktywują konta premium. Zatem dla takiego użytkownika ten komunikat nie ma żadnej wartości. Więc tutaj również trzeba by zastanowić się nad inną korzyścią.
CTA na samym dole
Ostatnie, ale na pewno sensowne. Kiedy użytkownik przewinie już znudzony całą stronę, być może właśnie na dole jego uwagę przykuję propozycja założenia konta premium. Podobne teorie pojawiają się przy Google Adwords, gdzie uważa się, że reklama na dole strony jest o wiele bardziej wartościowa, niż na górze na pozycji 3 lub 4, mimo tego, że jest tańsza.
Tutaj jednak należałoby się dokładnie zastanowić, co właściwie użytkownik robi na samym dole strony i po co w ogóle tam przewija.
Ciekawostka dla Ciebie!
Niektóre z moich porad wprowadzono na CDA. Jeżeli potrafisz rozpoznać które, koniecznie daj znać w komentarzu na dole strony.
Proponowane filmy są po prawej, więc to odpada. Dodatkowo aby doprzesuwać się na sam dół, trzeba przejechać zbędną ramkę z „Ostatnio komentowanymi”.
Wygląda to tak:
Wyrzucając zbędny obszar wyeliminujemy również pusty obszar, a dolna część podejdzie wyżej i stanie się bardziej wartościowa. W ten sposób zwiększymy szansę, że użytkownik zobaczy dolny obszar strony z CTA.
Niektóre propozycje filmów można dać czarno-białe, aby użytkownik wiedział, że musi pozyskać do nich dostęp, aby je obejrzeć.
Tutaj również można przeprowadzić kolejny test A/B. „Włącz dostęp do wszystkich filmów” vs „Zyskaj dostęp do wszystkich filmów„.
System poleceń i punktów
Warto również pomyśleć o wprowadzeniu systemu punktacji przyznawanej za pozyskanie nowego użytkownika premium. Po uzbieraniu pewnej liczby punktów, polecający mógłby je wymienić np. na tydzień konta premium gratis.
Na przykład. Za pozyskanie użytkownika, który założy konto premium na darmowy okres zyskujemy 1 punkt. Gdy użytkownik ten wykupi abonament na kolejne dni, polecający otrzymuje 14 punktów. Po uzyskaniu 30 punktów można je zamienić na miesiąc konta premium gratis.
Odstraszający system płatności
Na koniec zostawiłem kwestię poruszaną na początku, która właściwie jest tutaj najważniejsza. Poczucie bezpieczeństwa na stronie i konieczność podania danych karty kredytowej.
Według mnie taka forma płatności skutecznie odstrasza przynajmniej połowę użytkowników, z uwagi na obawę przed udostępnieniem własnych danych. Również spora część osób niepełnoletnich, tj. nie posiadających własnej karty, w tym miejscu traci możliwość aktywacji konta premium.
Idealnym rozwiązaniem wydaje się wyrzucenie płatności kartą (lub podanie jej jako alternatywę) i umożliwienie płatności poprzez SMS.
Podsumowanie
Jak widać jest mnóstwo różnych metod na zachęcenie użytkownika do wykonania pożądanej przez nas akcji. Samo wypełnienie strony wezwaniami do działania może nie przynosić odpowiednich rezultatów, gdy brakuje ich wzmocnienia przez poczucie bezpieczeństwa, a także poddania testom A/B.
Jeżeli masz inne pomysły, jak skutecznie motywować użytkownika, koniecznie daj mi znać w komentarzu pod wpisem. Zachęcam również do zapisania się do newslettera, na górze strony, co jakiś czas dam Ci znać o nowych wpisach, które mogą Cię zainteresować. Możesz również zaobserwować moje konto na Twitterze.
8 komentarzy
Ja właśnie obwawiam się udostępnienia danych karty. SMS’a mógłbym wysłać, mógłbym też wysyłać przelewy na wskazane konto. Przelewy mogłyby być cykliczne, więc nie musiałbym pamiętać o doładowaniu. A tak, to dalej się zastanawiam…..
Zgadza się i pewnie wielu użytkowników ma takie same obawy. Niestety CDA nie wzbudza raczej zaufania, dlatego portal w tym miejscu musi łapać dużo odrzuceń. Można by temu łatwo zaradzić, robiąc tak jak piszesz – cykliczne przelewy, lub nawet SMS.
Jak aktywowac konto premium na cda ?
Hej Ulka, dzięki za komentarz! Z początku go przeoczyłem, ale spieszę odpowiadać… 😉 Podejrzewam, że wystarczy kliknąć w jeden z kilku(nastu?) linków umieszczonych w różnych miejscach strony i postępować zgodnie z instrukcją o_O? Daj znać jak Ci poszło!
Czy mozna nie aktywowac konta premium aby nie pojawialy sie blokady na ekranie odtwarzacza w postaci reklamy
Dobre pytanie, ale chyba nie do mnie 🙂 Krzysztof, widzę, że interesuje Cię tematyka filmowa, rzuć okiem na mój wpis o Filmweb i daj znać, czy zgadzasz się z moim pomysłem na nowe menu. Wyszukaj artykuł Analiza nowego menu na Filmweb
Witam, czy z konta Premium można oglądać na dwóch tv jednocześnie tzn z tego samego konta?
Pozdrawiam
@Iza znalazłaś ciekawe miejsce na zadanie tego pytania 🙂