Jakie książki o marketingu warto przeczytać?

Wszyscy wiemy, że mamy rewolucję Web 2.0, Twitter ma 140 znaków (już niedługo?), Social Media to ściema, a Kryzysy wybuchają… a i co drugi znajomy ma swój #startup!, przynajmniej w planach. Co jakiś czas pojawia się nowa, odkrywcza książka o e-commerce i e-marketingu, podająca te same treści w nieco inny sposób. Pozycja doradza odbiorcy zakładanie kreatywnej nazwy domeny, budowanie zasięgów i tworzenie chwytliwych nagłówków maili. Przy okazji warto również wpaść na, nomen omen, płatny wykład/szkolenie autora publikacji. Półki zaczynają się uginać pod ciężarem zapisanej wiedzy marketingowej. Szkoda tylko, że większość z nich traktuje o tym samym, udziela tych samych porad i każe wydawać mniej, ale pozyskiwać więcej (t4i).

W dzisiejszym wpisie chciałem zwrócić uwagę, że poszerzanie wiedzy o (e)marketingu oferują nie tylko książki o Facebooku, Twitterze, Adwords, czy #niedajboże poradniki typu Zaistniej w Internecie w 3 dni robocze. Wiele w tej materii mają również do powiedzenia pozycje traktujące o antropologii, nawet (zwłaszcza?) te publikowane przed XXI w., biografie, poradniki kierowane do projektantów wnętrz, czy teorie zarządzania wielkimi przedsiębiorstwami.

Poniżej spis książek (nie tylko) o marketingu, które warto przeczytać, jeżeli interesujesz się marketingiem. Zachęcam do zapoznania się z listą, dopisywania swoich propozycji w komentarzu. Raz na jakiś czas wpis ten zostanie zaktualizowany o nowe publikacje, na które moim zdaniem warto zwrócić uwagę, a na pewno nie przyniesie nam wstydu przynajmniej posiadanie ich na półce.

Antropologia

Kolokwialnie rzecz ujmując, antropologia to nauka o człowieku, traktująca m.in. o socjologii, kulturze i społeczeństwie w kontekście historycznym. Można by stwierdzić, że ta gałąź nauki nie ma bezpośredniego związku z (e)marketingiem. Jednak już pobieżne rozpoznanie tematu pokazuje, jak wiele wzorców kulturowych, zachowań i reakcji na różne bodźce powtarza się na przestrzeni lat, tylko w innym kontekście historycznym. Myślę, że punktem wyjścia do właściwie przeprowadzonych działań marketingowych, poznaniu swojego odbiorcy i budowie wizerunku na podstawie archetypów jest właśnie znajomość podłoża antropologicznego poszczególnych procesów. Antropologia odkrywa przed nami powtarzalne schematy, które istnieją po dziś dzień, podane jednak w nieco innej formie.

Książki z dziedziny Antropologia:
– Złota Gałąź – J. Frazer
– Bohater o tysiącu twarzy – J. Campbell
– Podróż autora – C. Vogler
– The Hero Within – C. Pearson

Biografie

Pozycje biograficzne opisujące niezwykle ciekawe historie wizjonerów, protoplastów lub po prostu wyjątkowo upartych i jednocześnie kreatywnych jednostek są bardzo motywujące i inspirujące. Tego typu publikacje pozwalają nie tylko lepiej poznać założycieli największych firm, często idoli pokolenia Y, ale również zrozumieć spojrzenie ich odbiorców na historię produktu oraz dostrzec nowe możliwości i metody działania marketingowego.

Książki z dziedziny Biografie:
– Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli i Space X – A. Vence
– Steve Jobs – W. Isaacson
– Sztuka zwycięstwa – P. Knight

Design i kolory

Znajomość koła kolorów, relacji występujących między poszczególnymi barwami, umiejętność ich komponowania, a także znaczenia w zakresie psychologii kolorów to nie tylko obszar, który powinni zgłębiać projektanci wnętrz. Tworzenie grafik reklamowych (zarówno on-line, jak i off-line), działania związane z merchandisingiem, projektowanie witryn internetowych, wezwań do działania, buttonów i bannerów, odpowiednia koloryzacja zdjęć, a nawet ubiór pracowników lub osób na zdjęciu. To wszystko wpływa na odbiór komunikatów, które tworzymy oraz na odbiór marki, z którą pracujemy, przez docelowego odbiorcę. Przynajmniej podstawowa znajomość właściwości i znaczenia kolorów oraz poszczególnych symboli pozwala wywoływać u odbiorcy określone odczucia względem produktu, co przekłada się na zwiększenie efektywności kampanii, bez konieczności inwestowania dodatkowych nakładów finansowych.

Książki z dziedziny Design i kolory:
– Niesamowita moc kolorów – J. Cassue
– Sztuka barwy – J. Itten
– B jak bauhaus – D. Sudjic
– W rzeczy samej – M. Miodownik

Hakowanie wzrostu

Na ten temat w Internecie napisano już bardzo dużo i prawdopodobnie większość osób, które choć trochę liznęły zagadnienie/pracę w marketingu znają to określenie. Nie ogranicza się ono jednak do Twittera, Facebooka i tzw. rewolucji Web 2.0. Hakowanie wzrostu to podejście do prowadzenia działalności gospodarczej/zarządzania jej marketingiem, które funkcjonuje pod tą czy inną nazwą od bardzo dawna i odnosi się do kreatywnego podejścia do tworzonych treści, inwestowania kapitału, pozyskiwania zasięgów, inwestorów, reklamodawców czy wpływu na grupę docelową. Wbrew pozorom, nie tylko książki opatrzone tytułem Growth Hacking XYZ… mogą nauczyć nas czegoś o hakowaniu wzrostu.

Książki z dziedziny Hakowanie wzrostu:
– Growth hacker marketing – R. Holiday
– Sztuka wojny – S. Tzu, S. Pin
– Kto zabrał mój ser – S. Johnson
– Rework – J. Fried, D. Hansson
– 4-godzinny tydzień pracy – T. Ferriss

Marketing

Na temat marketingu uczymy się całe studia, na poszczególnych przedmiotach lub ścisłych kierunkach. Po ich zakończeniu absolwent w większości przypadków nic nie pamięta i jest gotowy do podjęcia pracy za 1800 zł netto, na stanowisku młodszy specjalista ds. marketingu. W przypadkach kiedy coś z tej wiedzy zostaje, życie szybko weryfikuje to, że pochodzi ona od teoretyków i nijak ma się do panujących w danej branży warunków. Moim zdaniem bardzo wartościową pozycją, ściśle traktującą na temat tej dziedziny jest właśnie Marketing Kotlera. Ponad 700 stron dobrych materiałów opatrzonych ciekawymi przykładami, grafikami i testami.

Książki z dziedziny Marketingu:
– Marketing – P. Kotler, K. Keller

StartUp i metoda lean

W dzisiejszych czasach wszyscy mają swój startup, z dumą tagują #startup, uczęszczają na zloty startupowców, często otrzymują nagrody za swoje projekty. Plan jest przecież banalny. Wymyślić produkt (najlepiej aplikację, przecież nie trzeba nic magazynować), zebrać kasę od inwestorów, wypuścić i odcinać kupony. W międzyczasie jakieś fotki zespołu na LinkedIn i inne lizanie po tyłkach. Ewentualnie jak się znudzi, całość można sprzedać. Poniższe pozycje prezentują nieco inne (moim zdaniem właściwe) podejście do tej dziedziny, do kreatywnego tworzenia nowego biznesu, rozsądnego gospodarowania środkami, wypuszczania produktu we właściwej dla danego etapu fazie, dokładnego poznaniu odbiorcy i jego oczekiwań, a także udaniu się do miejsca problemu i jego osobistej weryfikacji. Nie są to książki zarezerwowane wyłącznie dla osób, które planują otworzyć własną  działalność gospodarczą lecz również doskonałe wskazówki odnośnie technik marketingowych i podejścia do pracy w firmie.

Wskazówka e-commerce Wskazówka dla Ciebie!
Wiesz już, że znam się na marketingu, a przynajmniej umiem czytać. Jeżeli potrzebujesz pomocy, np. w prowadzeniu konta Google Adwords lub audycie Twojej strony, skontaktuj się ze mną, zobaczymy co da się zrobić.

Książki z dziedziny StartUp i metoda lean:
– Podręcznik startupu. Budowanie wielkiej firmy krok po kroku – S. Blank, B. Dorf
– Metoda lean startup – E. Ries
– Sztuka rozpoczynania 2.0 – G. Kawasaki
– Droga Toyoty do lean leadership – J. Liker, G. Convis

Podsumowanie

Cóż, to by było na tyle, przynajmniej na tym etapie. Lista z pewnością nie wyczerpuje tematu i na pewno istnieje mnóstwo książek wartych polecenia. Jeżeli wpadną mi jakieś w ręce lub otrzymam odpowiednie rekomendacje w komentarzu/wiadomości e-mail, z pewnością je tutaj zamieszczę. Dlatego zachęcam do zaglądania na ten wpis co jakiś czas oraz dzielenia się swoimi przemyśleniami i tytułami.

Chciałbyś polecić jakąś książkę? Może nie zgadzasz się z moją opinią lub spojrzeniem na poruszane tematy? Koniecznie daj znać w komentarzu na dole strony. Zachęcam także do zapisania się do newslettera (zaznacz checkboxa dodając komentarz na dole strony lub zapisz się tutaj), co jakiś czas dam Ci znać o nowych wpisach, które mogą Cię zainteresować. Warto również zaobserwować moje konto na Twitterze. Jeżeli natomiast potrzebujesz prywatnej konsultacji, wyślij do mnie maila.

You can’t expect to just write and have visitors come to you – that’s too passive.
– Anita Campbell

Udostępnij mój artykuł, tak jak inni czytelnicy, którym się podobał.

1 Comment

  • Mariusz Grabowski 9 października 2017 Odpowiedz Author

    Jeżeli chcesz polecić jakąś książkę, napisz jej tytuł w komentarzu. Chętnie rzucę okiem 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.