Brak wkluczeń słów kluczowych w Adwords

Wykluczające słowa kluczowe w Adwords

W tym artykule przedstawię kilka ciekawych (zabawnych?) przypadków niezastosowania wykluczeń słów kluczowych w kampaniach reklamowych, a na końcu opiszę jak dodać wykluczające słowa kluczowe w Adwords i skąd je brać.

Zaczęło się od tego, że szukając oferty dostarczenia dystrybutora wody do miejsca pracy, który miałby uratować życie wielu osób tego lata, zapytałem Google o… dystrybutor wody do firmy. O’Rly!

Na liście płatnych wyników znalazł się jeden podmiot, którego specjalista od SEM widocznie nie odrobił lekcji z Adwords i generował zbędne koszty – czy to przez bezsensowne PPC, czy też przez zaniżanie CTR finalnie przekładające się na podwyżkę stawek.

Brak wykluczeń w Adwords

Adres i nazwę firmy zamazałem, żeby nie sprawiać komuś przykrości, ale później zdałem sobie sprawę, że dociekliwy czytelnik i tak łatwo odnajdzie źródło, więc kolejnych reklam nie zamazuję.

Temat jest o tyle interesujący, ponieważ z jednej strony wydawać by się mogło, że wstawienie wykluczeń do kampanii, czy grupy reklam jest jedną z pierwszych czynności do wykonania, jednak z drugiej życie pokazuje zupełnie co innego. Czy to opieszałość agencji, „oszczędność” firmy, która nie chce wynająć… agencji i sama po Januszowemu decyduje się robić Adwordsy, czy też pracę początkującego specjalisty SEM.

Cokolwiek by to nie było, udajmy się w podróż do lewicowej krainy wolności Adwords. Heh.

Pierwszy przykład dotyczy branży oświetleniowej i od razu ciekawie… Na zapytanie o sklep z lampami naftowymi otrzymujemy w odpowiedzi aż trzy sklepy internetowe (pewnie więcej, tylko na swoje szczęście przegrali licytację), które w swojej ofercie oczywiście nie posiadają lamp naftowych.

Brak wykluczeń w Adwords
Smutny ten reklamodawca na samym dole, który ma idealnie dopasowaną reklamę – słowo kluczowe w tytule, opisie i adresie – jednak nieco za niski budżet. Chociaż gdyby się nad tym chwilę zastanowić, to może celowo Conrad.pl nie podbija stawki, bo wie że wyższe pozycje pewnie zostaną pominięte z uwagi na pomyloną frazę, a on niższym kosztem zostanie kliknięty.

Wskazówka e-commerce Wskazówka dla Ciebie!
Chcesz zadać pytanie? Wpisz je w komentarzu na dole strony. Odpowiadam błyskawicznie! Przekonaj się.
Albo kliknij tutaj, aby użyć formularza kontaktowego i wysłać mi maila.

Zostańmy jeszcze w kręgu kiepskich teorii spiskowych. Wyobraź sobie, że Twoja żona wyszła z koleżankami na noc, czujesz się trochę niekomfortowo, bo ma być tam jej dawna miłość ze studiów, a Wam ostatnio nie układa się najlepiej. Chcąc uspokoić się trochę, postanawiasz poszukać porady, jak dać swojej żonie kredyt zaufania…

Brak wykluczeń w Adwords
Dzięki ING! Chociaż z drugiej strony – pożyczka – żona – zaufanie – jest w tym jakaś chora logika…

Kolejny przykład podpatrzyłem ze szkolenia MaxRoy (serdecznie polecam), a dotyczy on opon do wózków dziecięcych. Cóż, nigdy nie wiadomo jaki zawód wykonują rodzice. Swoją drogą ciekawe, czy są z tego jakieś konwersje.

Brak wykluczeń w Adwords
Następny przypadek trochę mnie zdziwił. Oleole.pl Serio? Jeżeli widzicie mnie teraz na swoim Brand24, spróbujcie coś z tym zrobić, a ja za jakiś czas będę wiedział, czy nie śpicie. A jeżeli Brand24 widzi mnie teraz na swoim Brand24 i wiecie, że Oleole.pl nie ma Brand24 to…

Brak wykluczeń w Adwords
Teraz spróbujmy czegoś dziwnego.

Brak wykluczeń w Adwords
Teraz czegoś jeszcze dziwniejszego…

Brak wykluczeń w Adwords
Więcej bzdur!

Brak wykluczeń w Adwords

Nic tak nie działa na rośliny jak porcja kreatyny!

(Na dole były jeszcze 3 wyniki na sklepy dla koksów)
Zrobiłem się trochę głodny, a w Poznaniu podobno takie dobre cukierki z adwokatem!

Brak wykluczeń w Adwords
Trochę samokrytyki zawsze w cenie…

Brak wykluczeń w Adwords
Na koniec obiecana instrukcja, jak wprowadzić wykluczenia słów kluczowych w Adwords.
Wybieramy grupę reklam, następnie zakładkę słowa kluczowe i tam wykluczające słowa kluczowe. Wykluczające słowa kluczowe możemy dodać na poziomie całej kampanii, lub poszczególnej grupy reklam. Wygląda to tak:

Brak wykluczeń w Adwords
Nie jest to nic skomplikowanego, ale jak widać na podstawie tego wpisu, wiele osób zupełnie zapomina o tej kwestii.

Wiedzę, skąd brać kolejne hasła do wykluczeń w naszej kampanii/grupie reklam najlepiej pozyskiwać w trakcie jej trwania, monitorując zapytania, poprzez które użytkownicy wyświetlili naszą reklamę.

W tym samym miejscu, gdzie wybieraliśmy zakładkę z wykluczającymi słowami kluczowymi, wybieramy wyszukiwane hasła. Znajdziemy tam frazy, po których wpisaniu użytkownik wyświetlił naszą reklamę, zobaczymy również informację jaki odsetek ludzi przeszedł przez nie na stronę, ile nas to kosztowało i czy mieliśmy z tego jakąś zaliczoną konwersję.

Jeżeli znajdują się tam frazy, pod którymi nie chcemy się reklamować – dodajemy je do wykluczeń. Analogicznie, jeżeli jakaś fraza okazuje się generować dużo wejść i pasuje do naszej tematyki, warto rozważyć utworzenie do niej dopasowanej grupy reklam, aby jeszcze bardziej zmaksymalizować CTR i obniżyć CPC.

Brak wykluczeń w Adwords
Jak mawiały postacie w kreskówkach Looney Toones – that’s all folks!

Jeżeli znacie jakieś inne, ciekawe przykłady, koniecznie dajcie znać w komentarzach, lub napiszcie mi na Twitterze. Jeżeli chcecie zadać jakieś pytanie, podyskutować lub skrytykować coś, również walcie śmiało.

Udostępnij mój artykuł, tak jak inni czytelnicy, którym się podobał.

Masz okazję być pierwszym komentującym!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *