Harmonogram reklam Google Adwords

Jak nie marnować pieniędzy w Adwords

Z tego (z założenia) krótkiego wpisu dowiesz się jak w łatwy sposób uniknąć marnowania pieniędzy w Google Adwords, na kliknięcia, które nigdy nie doprowadzą do wygenerowania sprzedaży, a jedynie obciążą Twój budżet marketingowy. Nie przeczytasz tutaj żadnych rewolucyjnych technik, ani #protip.ów, które pomogą oszczędzić pieniądze lub wytną konkurencję. Przypomnę Ci jednak o pewnej podstawowej funkcji i jej logicznym wykorzystaniu.

Wprowadzenie

Od razu do rzeczy. Mowa o harmonogramie emisji reklam, dzięki któremu możesz ustawić w jakich godzinach Twoje reklamy będą wyświetlane. Jeżeli ten temat masz już w małym palcu nie trać czasu. Zamiast tego przeczytaj mój artykuł o tym Jak CDA.pl może zwiększyć liczbę rejestracji kont premium, przez kilka prostych zabiegów na stronie.

Jeżeli zdecydowałeś się zostać, zapraszam do dalszej lektury. Na końcu daj znać w komentarzu, czy było warto.

Konkurencja Cię wyklika

Standardową opcją jest emisja reklam całą dobę. W większości przypadków jest to niekorzystne rozwiązanie, które warto zmienić (Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, dowiesz się o tym na końcu wpisu).

Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że nie jesteś jedynym reklamodawcą, a na pewno nie jedynym podmiotem działającym w branży. Zatem transmitując reklamy cały czas narażasz się na to, że pozyskane kliknięcia pochodzić będą od konkurencji, która szuka informacji o danym produkcie.

Taka sytuacja może mieć miejsce z kilku powodów:

  • po pierwsze tak jak wspomniałem wyżej, pracownicy innych sklepów internetowych mogą szukać informacji o produkcie lub zdjęć do uzupełnienia na swojej stronie;
  • dalej pracownicy sklepów stacjonarnych mogą szukać parametrów technicznych do podania klientowi;
  • istnieje również możliwość, że konkurencja celowo kliknie w Twoje reklamy, aby obciążyć trochę budżet.

Najczęściej dotyczy to reklam emitowanych w godzinach pracy, tj.: 8:00 – 18:00.

Wskazówka e-commerce Wskazówka dla Ciebie!
Chcesz zadać pytanie? Wpisz je w komentarzu na dole strony. Odpowiadam błyskawicznie! Przekonaj się.
Albo kliknij tutaj, aby użyć formularza kontaktowego i wysłać mi maila.

Dlaczego tak się dzieje

Opisana sytuacja jest na tyle oczywista, że wydaje się banalne pisać o tym. Jednak z drugiej strony własna obserwacja skłania mnie do wniosków, że wiele osób nie dba o to. Skąd to wynika? Mam w głowie kilka powodów:

  • brak doświadczenia osoby, która prowadzi kampanię Google Adwords;
  • kiepska agencja, lub klient który nie wie jak ją kontrolować (o kiepskich agencjach napiszę więcej w innym artykule).
  • celowe działanie (nie mówię, że to źle).

Kiedy transmitować reklamy Adwords całą dobę

Oczywiście istnieją pewne okoliczności, w których całodobowa emisja reklam ma swoje uzasadnienie, a nawet jest wskazana.

Pierwszy z nich to niska stawka. Kiedy nasze CPC utrzymuje się na poziomie kilku/kilkunastu groszy, a nie jest to znacznym obciążeniem dla naszego budżetu, warto działać cały czas.

Niskie stawki CPC w Adwords
 

Jak widać trzecie słowo kluczowe nie przynosi żadnych konwersji (biorąc pod uwagę tylko ostatnie kliknięcie), ale i tak warto je trzymać cały czas, w celu budowania wizerunku wśród klientów i wzmacniania innych kanałów reklamy.

Nie ograniczał bym czasu emisji reklam również, gdy współczynnik konwersji utrzymuje się na dobrym poziomie. Dokładniej na tyle wysokim, że po odjęciu kosztów wychodzimy z zyskiem na plus, lub przynajmniej na zero. W zasadzie nawet drobne „dokładanie” do interesu w tym zakresie może być uzasadnione, biorąc pod uwagę nie tylko wygenerowaną sprzedaż, ale również korzyści reklamowe wspomniane wyżej – utrwalanie wizerunku, budowanie rozpoznawalności i wzmacnianie innych kanałów reklamy.

Reklamujmy się cały czas również gdy nie promujemy produktu, który może wzbudzać duże zainteresowanie konkurencji (coś co mamy tylko my? np. szkolenie specjalistyczne) lub potrzebę odwiedzania go przez pracowników innych firm, bez celu zakupowego. Jeżeli jednak generujemy dużo przejść, a mało transakcji, warto skupić się na optymalizacji ruchu na stronie.

W jakich godzinach emitować reklamy Google Adwords

Oczywiście w czasie, kiedy nasza konkurencja nie pracuje, a klienci są już w domu, gotowi na zakupy. Najlepiej więc nastawić reklamy na wieczór (uwaga to jest wielkie przybliżenie i generalizowanie – wyjaśnione na końcu wpisu). Prawdopodobnie w tym okresie stawki będą dużo wyższe, niż w południe, ale i kliknięcia na pewno będą bardziej wartościowe. Natomiast weekend można zacząć emitować reklamy od samego rana. Wszystko zależy od branży i grupy docelowej.

Jak ustawić harmonogram reklam w Google Adwords

Harmonogram reklam można ustawić tylko w odniesieniu do danej kampanii. Jeżeli chcemy ustawić różny harmonogram emisji dla poszczególnych grup reklam, należy zawrzeć je w oddzielnych kampaniach.

Wybieramy kampanię, której czas emisji chcemy ustalić. Następnie Ustawienia. Aby mieć dostęp do konfiguracji harmonogramu reklam, nasza kampania musi mieć aktywne „Wszystkie funkcje„. (można je aktywować klikając edytuj). Następnie wybieramy zakładkę Harmonogram reklam.

Harmonogram reklam w Google Adwords
 

W danej zakładce zyskamy możliwość ustawienia w jakich godzinach nasze reklamy Google Adwords będą widoczne dla użytkowników.

Harmonogram reklam w Google Adwords - Ustawienia
 

Dodatkowo wysokość maksymalnej licytowanej stawki za kliknięcie w danym okresie można zwiększyć lub zmniejszyć.

Harmonogram reklam w Google Adwords - Zmiana stawek
 

Przykładowo. Jeżeli decydujemy się na emisję reklamy w godzinach 8:00 – 21:00. To w czasie 8:00 – 16:00 możemy zastosować obniżkę max. CPC o 20%, gdyż tego typu kliknięcia są dla nas mniej wartościowe i zadowolimy się niższą pozycją (np. 3 lub 4 miejsce). W godzinach 16:00 – 18:00 zostawimy stawki bez zmian. Natomiast w okresie 18:00 – 21:00 zastosujemy podwyżkę o 30%, tak aby mieć pewność, że gdy nasza grupa docelowa będzie najbardziej aktywna, znajdziemy się na górze strony.

Podsumowanie i wyjaśnienie

Muszę tutaj zaznaczyć, że czas emisji reklam zależy od naszej grupy docelowej i przedmiotów, które reklamujemy. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że transmisja reklamy w godzinach pracy jest bezcelowa, a w godzinach wieczornych opłacalna. Dla przykładu, jeżeli sprzedajemy artykuły biurowe, być może właśnie między ósmą a szesnastą pozyskamy najwięcej konwersji.

Cały artykuł, szanowny Czytelniku, ma skłonić Cię do przemyślenia i rozsądnego oraz efektywnego gospodarowania budżetem swoim, swojego pracodawcy lub swojego klienta. Do eksperymentów, prowadzenia badań, poznawania swojej grupy docelowej oraz rozwijania się.

To by było na tyle. Jeżeli masz jakieś przemyślenia w kwestii harmonogramu reklam, koniecznie daj mi znać w komentarzu pod artykułem. Zachęcam również do zapisania się do newslettera, na górze strony, co jakiś czas dam Ci znać o nowych wpisach, które mogą Cię zainteresować. Możesz również zaobserwować moje konto na Twitterze.

Udostępnij mój artykuł, tak jak inni czytelnicy, którym się podobał.

4 komentarze

  • Michaś 9 grudnia 2017 Odpowiedz

    Reklamy google ads bardzo mocno pomagają w dotrzeć do nowych klientów Pozdrawiam

    • Mariusz Grabowski 9 stycznia 2018 Odpowiedz Author

      @Michaś dzięki za komentarz! Oczywiście masz rację, warto jednak dokładnie wszystko zaplanować aby maksymalnie efektywnie wykorzystywać inwestowane środki 🙂

  • ad0r3 30 października 2018 Odpowiedz

    Ciekawy wpis, ja tak się zastanawiam czy nie odpalić skrypt przeglądarkowy klikający konkurencję 😀 😉 a tak na poważnie to zastanawiam się skąd google wie, że ktoś ma dom, dzieci, wyższe wykształcenie.

    • Mariusz Grabowski 10 lipca 2019 Odpowiedz Author

      @ad0r3 Na podstawie stron, które przeglądasz można Cię przypisać do pewnej kohorty. (Tak, odpisuje na komentarze po prawie roku!)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.