Z tego artykułu dowiesz się w jaki sposób, za pomocą Google Analytics śledzić ruch wygenerowany przez pracowników sklepów stacjonarnych. Jeżeli Twoja firma posiada punkty sprzedaży zarówno w kanale on-line, jak i off-line, informacje na temat ruchu i zapytań generowanych przez pracowników placówek naziemnych mogą okazać się istną kopalnią wiedzy, która pomoże zwiększyć sprzedaż i kwalifikację osób zatrudnionych w obu kanałach.
Główne korzyści, które daje tego typu analiza, to poznanie potencjalnego zapotrzebowania na szkolenia wśród pracowników oraz informacje na temat zapytań o produkty wśród klientów sklepów stacjonarnych. Dowiemy się również… czy nasi pracownicy nie wyklikują nam budżetu marketingowego na CPC.
Najpierw wyjaśnię Ci jak skonfigurować śledzenie w Google Analytics, a następnie powiem jakie obszary warto śledzić i jakie wnioski można wyciągać z informacji w nich zawartych.
Pozyskanie adresu IP
W celu odpowiedniej konfiguracji Google Analytics, należy pozyskać adres IP placówek stacjonarnych. Można to zrobić wchodząc z jednego z komputerów w placówce naziemnej pod adres whatismyip.com, lub wysyłając maila do firmowego informatyka.
Instrukcja ustawienia Google Analytics
W Google Analytics przechodzimy do panelu administracyjnego, gdzie wybieramy odpowiednią usługę, tj. witrynę lub aplikację. Następnie w obszarze widoku, po kliknięciu na Wszystkie dane witryny, wybieramy opcję Utwórz nowy widok.
Zdolność uczenia się szybciej od swojej konkurencji może być jedyną długotrwałą przewagą, jaką nad nimi posiadasz – Arie de Gaus
Jeżeli mamy więcej adresów IP, w tym samym widoku dodajemy kolejny filtr, który będzie je monitorował. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby utworzyć oddzielny widok dla każdego filtru. Np. Pracownicy z Poznania, Pracownicy z Gdyni i tak dalej. W ten sposób jeszcze precyzyjniej określimy zapotrzebowanie w danym regionie.
Na jakie informacje zwracać uwagę
Jeżeli na naszej stronie, lub sklepie znajduje się wyszukiwarka, warto zajrzeć do raportu Zachowanie – Wyszukiwanie w witrynie – Wyszukiwane hasła. Aby widzieć wpisywane do naszej wyszukiwarki frazy, w tym miejscu, należy wcześniej dokonać połączenia z Search Console oraz podać Parametr zapytania w Ustawieniach widoku. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, koniecznie przeczytaj instrukcję od Supportu Google Analytics, Jak skonfigurować wyszukiwanie w witrynie i dostęp do danych wyszukiwania.
W tej zakładce warto również zajrzeć do sekcji Korzystanie, gdzie dowiemy się jaki odsetek odwiedzających stronę pracowników, w ogóle używa wyszukiwarki.
Kolejne miejsce, z którego otrzymamy ciekawe informacje, to Zachowanie – Zawartość witryny – Wszystkie strony. Z tej zakładki dowiemy się na jakie strony najczęściej wchodzą nasi pracownicy.
Dzięki informacji o wyszukiwanych hasłach i wszystkich stronach zdobędziemy wiedzę na temat tego, jakich danych brakuje naszym pracownikom oraz o co potencjalnie mogą pytać klienci placówek stacjonarnych. Wiedza ta może być wykorzystana w dodatkowych szkoleniach lub zatowarowaniach placówek w produkty najczęściej wyszukiwane.
Wskazówka dla Ciebie!
Chcesz zadać pytanie? Wpisz je w komentarzu na dole strony. Odpowiadam błyskawicznie! Przekonaj się.
Albo kliknij tutaj, aby użyć formularza kontaktowego i wysłać mi maila.
Aby śledzić ruch pracowników po naszej stronie, należy udać się do sekcji Zachowanie – Zawartość witryny – Wszystkie strony i u góry wybrać Podsumowanie nawigacji.
Zaglądając do zakładki Pozyskiwanie – Cały ruch – Źródło medium, możemy zobaczyć z jakich źródeł pracownicy wchodzą na naszą stronę internetową. Oczywiście dominować powinny wejścia bezpośrednie. Może się jednak okazać, że pracownicy sklepów stacjonarnych wchodzą na nasz sklep przez wyniki płatne – np. CPC z reklam tekstowych albo list produktów w Google Adwords. W tej sytuacji najlepiej założyć filtry i zablokować wyświetlanie reklam dla IP naszych pracowników, aby nie marnować budżetu.
Przy okazji, jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozsądnego gospodarowania budżetem marketingowym, koniecznie przeczytaj mój artykuł Jak nie marnować pieniędzy w Adwords.
Podsumowanie
To by było na tyle z mojej strony, w kwestii śledzenia ruchu pracowników sklepów stacjonarnych w Google Analytics. Oczywiście nie wyczerpałem tematu, więc jeżeli masz jakieś wskazówki albo przemyślenia w tej kwestii, koniecznie daj znać w komentarzu na dole strony. Zachęcam również do zapisania się do newslettera, na górze strony, co jakiś czas dam Ci znać o nowych wpisach, które mogą Cię zainteresować. Możesz również zaobserwować moje konto na Twitterze.
1 Comment
Masz swoje #PROTIP.y w zakresie monitorowania ruchu placówek stacjonarnych? Daj znać w komentarzu.