Ulepszenie wyszukiwarki sklepu internetowego

Wyszukiwarka sklepowa – PROTIPY

W tym artykule daję kilka pomysłów na komunikaty w wyszukiwarce sklepowej. Zastanawiam się co zrobić z użytkownikami, którzy nie znaleźli swojego produktu. Badam jakich kolorów buttona można użyć oraz jak wprowadzić element zabawy do wyszukiwania. Na końcu podaję jak za pomocą Google Analytics sprawdzać jakie frazy wpisują użytkownicy.

Wyszukiwarka produktów jest jednym z najważniejszych (a bardzo często zaniedbywanych), elementów sklepu internetowego. Dzisiaj przedstawię kilka pomysłów na to, jak sprawić by użytkownicy chętniej korzystali z wyszukiwarki i łatwiej znajdowali to czego chcą, w efekcie – lepiej konwertowali.

Standardowym obszarem, w którym potencjalny klient będzie szukał wyszukiwarki jest górny obszar strony, na samym środku. Inne miejsce to ewentualnie lewy górny róg. Jeżeli wyszukiwarka w Twoim sklepie znajduje się w innym miejscu – możesz tracić konwersje.

Warto po raz kolejny rzucić okiem na rozkład eyetrackingu i odpowiednio umiejscowić pasek wyszukiwania. Prawy dolny róg raczej nie wydaje się najlepszym pomysłem.

Eyetracking na stronie
Źródło: branded3.com
Wnioski są oczywiste, więc tyle tytułem garści banałów na wstępie. Konkrety.

Miejsce na tekst w wyszukiwarce to jeden z obszarów, które możemy wykorzystać na komunikację z użytkownikiem. Możliwości jest kilka. W każdej z nich warto pamiętać o jasnym wezwaniu do działania.

Komunikat w wyszukiwarce może służyć do przekazania informacji w jaki sposób z niej korzystać, jak konstruować zapytania. Np. wpisz nazwę produktu, podaj nazwę producenta.

Optymalizacja wyszukiwarki w sklepie internetowym
Bardzo często w wyszukiwarkach zostawiany jest standardowy tekst w stylu Szukaj produktu lub samo Szukaj. Moim zdaniem o wiele bardziej zachęcająco brzmi tekst Znajdź idealny produkt dla siebie lub Szukaj pośród tysięcy produktów.

Poniżej przykład. Standardowy tekst vs odrobina kreatywności. Wygląda bardziej zachęcająco?

Tekst w wyszukiwarce sklepowej
Kolejna kwestia to kolor buttona. Powyższe paski wyszukiwania niespecjalnie rzucają się w oczy, zwłaszcza jeżeli cały sklep utrzymany jest w jasnych barwach. Warto zwrócić uwagę użytkownika ustawiając odpowiedni kolor przycisków wyszukiwania. Do tego celu można posłużyć się kołem barw – wybieramy przeciwny kolor na palecie, do koloru dominującego w designie naszego sklepu. Np. jeżeli strona jest utrzymana w kolorze niebieskim, najbardziej widocznym buttonem będzie kolor pomarańczowy.

Wskazówka e-commerce Wskazówka dla Ciebie!
Prowadzisz własny sklep internetowy? Nie przegap okazji i zapisz się na audyt.
Kliknij tutaj, aby sprawdzić, czy Twój sklep spełnia kryteria.

Koło barw sklep internetowy
Na przykładzie tego bloga – dominuje jasno-niebieska kolorystyka. Sprawdźcie, który przycisk bardziej rzuca się w oczy.

Tekst w wyszukiwarce sklepowej
Na temat samej kolorystyki buttonów, walki zielonego z czerwonym i tego co najlepiej konwertuje napiszę więcej w kolejnych artykułach. Teraz wróćmy jednak do wyszukiwarki.

Bywa, że użytkownik nie odnajduje hasła, którego szuka. Najczęściej otrzyma wtedy komunikat w stylu Brak podanej frazy. Prawdopodobnie spróbuje użyć innej formy zapisu, a po kolejnym negatywnym wyniku opuści sklep.

A przecież czegoś szukał, więc chciał kupić. Żegnaj konwersjo.

Porady do wyszukiwarki sklepowej
Nie warto w tym momencie tracić klienta. Skoro w naszym sklepie szukał danej frazy, to pewnie oferujemy produkty z podobnej branży. Nawet jeżeli rzeczywiście nie posiadamy danego produktu, to przecież będziemy w stanie zaproponować zamienniki.

Poinformujmy użytkownika, że może się z nami skontaktować i podstawmy mu link do formularza oraz numer telefonu.

Porady do wyszukiwarki sklepowej
Już lepiej. Można by jednak skrócić długość tekstu, dodać dobry button z jasnym CTA i przyjemną grafikę.

Spróbujmy jeszcze raz, z większym napracowaniem.

Porady do wyszukiwarki sklepowej
Zależnie od branży, w której handlujemy, będzie nam bardziej zależało na wysłaniu wiadomości lub kontakcie telefonicznym. Jeżeli sprzedajemy osprzęt elektryczny – warto skierować klienta do wysłania e-maila, tak abyśmy mogli przesłać mu profesjonalną ofertę. W przypadku koszulek/kosmetyków – zaprośmy klienta do podania numeru telefonu, tak aby nie stracił chęci zakupowej.

Porady do wyszukiwarki sklepowej
Warto zadbać o to, aby komunikat był dopasowany kolorystycznie do strony, tylko z kontrastującym buttonem. Tak, aby użytkownik nie potraktował tego zdjęcia jak spamu.

Uznałem, że przy zaproszeniu do podania numeru telefonu bezpieczniejszym komunikatem będzie Wprowadź swój numer telefonu od Podaj swój numer telefonu, które mogłoby się kojarzyć z podawaniem numeru w celu późniejszego otrzymywania reklam. Oczywiście najlepiej tutaj zastosować testy A/B i rozwiać wszelkie wątpliwości.

Teraz wprowadźmy element zabawy do wyszukiwania.

W przypadku niektórych sklepów, np. zegarki męskie, lub zdrowa żywność, gdzie klientowi może pasować praktycznie każdy produkt, można zastosować button w stylu Szczęśliwy traf. Jak na Google. Po kliknięciu w taki przycisk, klient jest przenoszony na kartę jednego, losowo wybranego produktu.

Taka metoda raczej nie sprawdzi się w sklepie z butami dla kobiet i mężczyzn, ale już we wspomnianym wyżej sklepie z zegarkami dla mężczyzn, może podziałać. Wszystko zależy od branży.

Dodatkowo wyobraźmy sobie, że użytkownik z ciekawości, co kolejnego trafi przesiaduje na stronie i klika w losowanie niczym na demotywatorach.

Button do sklepu internetowego
Jak dla mnie bajka! Można by jeszcze dodać ikonkę ze znakiem zapytania do buttona losuj i strzałkę do buttona szukaj.

Na koniec informacja jak za pomocą Google Analytics śledzić zapytania użytkowników w naszej wyszukiwarce sklepowej.

Najpierw należy powiązać konto Google Analytics z Google Webmaster Tools. Następnie w zakładce Administrator, w ustawieniach danego widoku wybieramy opcję Śledź wyszukiwanie w witrynie. Tam podajemy odpowiedni stały parametr do zapytania, np. szukaj?controller=search albo query – zależnie od wyników wyszukiwania.

Śledzenie wyszukiwania w witrynie Analytics
Et Voila!

Po jakimś czasie w raporcie w zakładce Zachowanie -> Wyszukiwania w witrynie, uzyskamy dostęp do zapytań użytkowników wprowadzanych do naszej wyszukiwarki.

Posiadając wiedzę czego potencjalni klienci wyszukują w naszym sklepie możemy zadziałać aby wprowadzić dany produkt do oferty, lub ułatwić znalezienie istniejącej już pozycji.

To by było na tyle. Jeżeli macie jakieś pytania, przemyślenia lub swoje protipy związane z wyszukiwarkami sklepowymi – koniecznie dajcie znać w komentarzach, lub napiszcie mi na Twitterze. Jeżeli chcecie zadać jakieś pytanie, podyskutować lub skrytykować coś, również walcie śmiało.

Udostępnij mój artykuł, tak jak inni czytelnicy, którym się podobał.

Masz okazję być pierwszym komentującym!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.